بزرگترین اتاق فرار در ایران

ظهور اتاق فرار در ژاپن

اتاق فرار یک ورزش فیزیکی - فکریِ گروهی به شمار می رود، همانطور که می دانید مهدِ اتاق فرار (اسکیپ روم) کشور ژاپن شناخته شده است، حال آنکه پژوهشگران ما بر این باورند که ظهرو اتاق فرار با ظهور بشریت بر روی کره ی خاکی آغاز شده است. سؤالی که در این راستا مطرح می شود این است که چرا مهدِ اتاق فرار را ژاپن می دانند؟

در سال 2003 و 2004 بازی هایی در بوستون آمریکا ارائه شد، این بازی ها به گونه ای ترکیبی از عناصر پارک ها، بازی های تعاملی، و نوعی بازی گیم پلی برای حل پازل ارائه شد که طراحی این بازی ها شبیه به بازی های اتاق فرارهای مدرن می باشد.

ظهور اتاق فرار

حدود 3 سال بعد (در سال 2007) تاکائو کاتو (Takao Kato) که در آن زمان 35 ساله بود، شرکت اسکارپ (SCRAP Co.) را در شهر کیوتو ژاپن، تأسیس نمود و در پی آن اولین اتاق فرار را به شکل امروزی افتتاح کرد.

بسیاری از مقالات و تحقیقات صورت گرفته در ارتباط با اتاق فرار، اولین اتاق فرار را به تاکائو کاتوی ژاپنی نسبت می دهند چراکه تبلور اتاق فرار از آنجا آغاز گردید.

دلایل رشد و گسترش اتاق فرار (اسکیپ روم) در ژاپن:

ژاپنی ها عموماً افرادی کاوشگر، چالش طلب، باانگیزه، رقابت طلب و فعال هستند، حال آنکه تمام این ویژگی ها را در حیطه ی کار تیمی در حد غایت آن ارج می نهند، همانگونه که از کسی پوشیده نیست، ژاپنی ها موفق شدند با کار گروهی و پشتکار، کشور جنگ زده شان را به بالاترین قله های افتخار در زمینه های علم و فناوری، ورزش، تجارت و … برسانند، ژاپنی ها افرادی هستند که در سیستم آموزشیشان همواره تلاش می کنند تا به کودکان بیاموزند برای کسب برتری نسبت به سایرین می بایست افراد بالادست خود را به قدرت برسانند تا افراد بالادست به منصب های بالاتر رفته و جای خود را به ایشان بسپارند، حال آنکه در کشورهایی که این ویژگی مورد توجه قرار نمی گیرد می بایست برای افراد بالادست مشکلی پیش بیاید تا ما بتوانیم جای او را اشغال نماییم.

از اینرو این ورزش فیزیکی - فکری توانست به سرعت در کشور ژاپن رشد کند، و آن طور که گفته می شود تنها پس از گذشت 5 سال از راه اندازی اولین اتاق فرار در ژاپن در سال 2012 حدود 2100 اتاق فرار در کشور ژاپن راه اندازی گردید.

در کشور عزیزمان ایران پس از گذشت 3 سال از راه اندازی اولین اتاق فرار تا کنون بالغ بر 100 اتاق فرار راه اندازی شده است که حدود 80 سناریو در شهر تهران مشغول به کار می باشند.

ناگفته نماد که گرچه میزان رشد اتاق فرارها در ایران نسبت به ژاپن بسیار آهسته و کند بوده است ولی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر این تعداد اتاق فرار در ظرف مدت 3 سال آماری باور نکردی به شمار می رود.

در بسیاری از کنفرانس ها و همایش های جهانی که پیرامون اسکیپ روم (اتاق فرار) صورت می‏گیرد، زمانیکه شرکت کنندگان به تعداد اتاق فرار ها در ایران و تنوع موضوعی آن پی می‏برند شگفت زده می شوند.

امید بر آن است تا با فراگیر شدن این ورزش همگانی و آشنایی همگان با اتاق فرار در ایران، سطح کار گروهی و عملکرد تیمی بهبود یابد.

منبع:



نظر دهید