اسکیپ روم (Escape Room) یا اتاق فرار چیست؟

اسکیپ روم  نامی آشنا برای تمامی کسانی که در ایران به بازی اتاق فرار علاقمندند. اسکیپ روم به مدیریت آقای مسیح خدابخشیان فعالیت خود را در در بهار 1395 آغاز نمود، اولین اتاق فراری که این مجموعه راه اندازی گردید در عمارت دبیرالملک واقع در منطقه بازار شهر تهران افتتاح شد، 

همه ی ما بارها و بارها شاهد فیلم ها و سریال هایی بوده ایم که نقش اول فیلم در تلاش است از محیط و یا مخمصه ای که در آن گرفتار شده است بگریزد، فیلم هایی با مضمون های فرار از زندان، فرار از جزیره، فرار از مخمصه، زامبی و …؛ فیلم هایی از این دست که مخاطبان زیادی را در سراسر دنیا به خود جذب کرده اند، معمولاً در این مجموعه ها نقش اول فیلم به همراه دوستانش در تلاش هستند تا از مخمصه ای که برایشان به وجود آمده است جان سالم به در ببرند، این مجموعه ها همواره از مخاطبان گسترده ای برخوردار است و تمامی مخاطبان در سراسر فیلم در تلاشند تا با پیشبینی عکس العمل های بازیگران فیلم مسیر عملکرد آنان را پیشبینی کنند، بسیاری از مواقع پیش آمده است که بخواهیم خودمان را به جای بازیگر نقش اول قرار دهیم و در نجات دوستانمان از مخمصه پیش قدم شویم؛

حال به لطف بازی اتاق فرار این موقعیت ایجاد شده است تا بتوانیم در محیطی واقعی در نقش بازیگران سینما قرار بگیریم و برای نجات خود و دوستانمان دست به کار شویم، تلاش کنیم تا با به چالش کشیدن فکرمان از مخمصه ای که در آن قرار گرفته ایم نجات پیدا کنیم، اتاق فرار یا اسکیپ روم یک بازی گروهی است که بازیکنان در محیطی واقعی با داستانی مشخص و زمانی محدود در محیطی قرار می گیرند که می بایست با حل معماها و همکاری یکدیگر از مخمصه نجات پیدا کنند. در اتاق فرار تهرومز تلاش بر آن بوده است تا با ایجاد فضایی حقیقی تمام چالش ها برای فرار را تجربه کنید؛ شما می توانید در کنار دوستانتان در محیط زندان قرار گیرید و برای نجات ایشان از مخمصه تلاش کنید، در اتاق فرار می بایست با بهره گیری از سرنخ ها و معماهای از پیش تعیین شده سیر داستانی بازی را طی کرده و خود را نجات دهید، اتاق فرار معمولاً شبیه سازی فضاهایی از قبیل سلول های زندان، رستوران، هتل، کتابخانه، عمارت قدیمی، کلبه دور افتاده، ایستگاه های فضایی، قطار و … می باشد. فضای اتاق های فرار به گونه ای می باشد که می بایست در طول بازی دنیای واقعی را به کل فراموش کنید و تمام زمان خود را به حل معما فکر کنید، در این بازی گاهاً ممکن است بازیکنان در نقش یک قاتل، کارآگاه مخفی، قاتل، مضنون به قتل، پلیس، مجرم و یا در اثر یک سوء تفاهم و یا جنون یک بیمار روانی هدف یک قتل و هزاران نقش و سناریوی دیگر قرار گرفته باشند.

 

اتاق فرار

 

چگونه می توان یک اتاق فرار را تجربه کرد؟

به راحتی و با کمی جستجو می شود با داستان ها و مجموعه های اتاق فرار در سطح شهر آشنا شد و با کمی بررسی می توان بهترین داستان را برای گذراندن اوقات مفرح در کنار دوستان انتخاب نمود، البته این نکته را همواره مدّ نظر داشته باشید که اگر تا به حال اتاق فرار را تجربه نکرده اید پیشنهاد می شود تا اولین اتاق فراری که تجربه می کنید از کیفیت طراحی و اجرای بسیار مناسبی برخوردار باشد، چراکه اتاق فرار هم همچون سایر تفریحات گروهی در صورتیکه دارای کیفیت مناسبی نباشد و به نحو مطلوبی طراحی نشده باشد و یا اگر از پرسنل با تجربه بهره نگرفته باشد می تواند مسیر ذهنی شما را از انتخاب این تفریح بسیار مهیج تحت قالب اتاق فرار، به کلی تغییر دهد، در اتاق فرار می بایست همه چیز واقعی تجربه شده باشد، نباید هیچ چیز غیر واقعی و دور از داستان در اتاق مشاهده شود، مثلاً اینکه به محض ورود به اتاق با رمزهای بسیار آشکار، قفل های رمز دار و جعبه های بسته مواجه شویم امری به دور از واقعیت است، در هیچ اتاق واقعی ای اعم از اتاق یک کارآگاه، رستوران، زندان، هواپیما، قطار و … شما پس از ورود در مقابل خود قفل های بسته ی بی شماری را مشاهده نمی کنید، در اتاق فرار نیز می بایست همه چیز بسیار طبیعی و ساده جلوه کند، رفته رفته می بایست با نمایان شدن معماها، مسیر بازی طی شود و حل معما اتفاق بیافتد.

گروه های مناسب برای اتاق فرار:

هر اتاق فرار بنا به شرایط طراحی و مخاطبان خود دارای محدودیت سنی و تعداد افراد مختص به خود می باشد، عموماً در اتاق های فرار افرادی بین 2 تا 12 نفر در قالب یک تیم بازی خود را آغاز می کنند، پیشنهاد ما این است که پیش از تجربه یک اتاق فرار، از مسئولین آن در رابطه با تعداد افراد مناسب برای بازی، رده سنی، درصد سختی و ژانر بازی (اعم از پلیسی، تعقیب و گریز، معمایی، ترسناک) پیشنهادهای لازم را اتخاذ نمایید.

گونه های معما در اتاق فرار:

عموماً در اتاق های فرار 4 حالت معما پیشروی بازیکنان قرار می گیرد:

1- معماهایی که صرفاً با جستجو و کنکاش حل می شوند، این معماها معمولاً دارای ذات معما گونه نمی باشند و می بایست با زیر و رو کردن اتاق به آنها دست یافت.

2- معماهایی که با کار گروهی قابل حل می شوند، این دسته معماها به گونه ای طراحی شده اند که یک نفره نمی توان آن را حل کرد، مثلاً در نظر بگیرید که یک دوچرخه ثابت در اتاق فراری تعبیه شده است، فردی می بایست بر روی دوچرخه قرار گیرد و با رکاب زدن ژنراتوری را فعال کند، پس از آنکه مقداری رکاب بزند در اتاقی دیگر تصویری بر روی نمایشگر، نمایان می شود که خود سرنخی از شروع معمایی دیگر است.

3- معماهایی با ماهیت ریاضی، اگرچه حل معماهای اتاق فرار نیاز به تخصص و تجربه خاصی ندارد، ولی گاهاً ممکن است معمایی حل شود که نیاز به مقدار کمی محاسبات و یا شمارش داشته باشد، مثلاً ممکن است نیاز باشد شما تعداد درختان نمایان در تصویر را برای رمز یک قفل مورد استفاده قرار دهید.

4- معماهای غیر معمول، اینگونه معماها به گونه ای طراحی شده اند که در حالت طبیعی حل کردن آن دور از ذهن می باشد، برای حل اینگونه معماها معمولاً یک سرنخ در اتاق وجود دارد که سرنخ ها ممکن است بر روی تکه کاغذی و یا توسط تکنولوژی های نامرئی اجرا شده باشند که در روند بازی به آنها دست می یابید و پس از دستیابی می بایست این معمای دور از ذهن را نیز حل نمایید.

منبع: www.tehrooms.ir