بزرگترین اتاق فرار در ایران

اتاق فرار - سافاری وحشت

اتاق فرار یک ورزش فیزیکی - فکری محسوب می شود، این ورزش فیزیکی - فکری شبیه به ورزش هایی همچون شطرنج، پازل، منچ، تخته نرد و بازی هایی در این گروه بازی ها جای دارد، این بازی تفاوتی که با بازی های مذکور دارد در میزان فعالیت فیزیکی اش به حساب می آید، در بازی اتاق فرار شما می بایست علی رغم تمرکز و دقت و کشف سرنخ ها مقداری فعالیت فیزیکی جهت یافتن سرنخ ها به خرج دهید، حال آنکه هر اتاق فرار می تواند تم و داستانی مشخص را دنبال کند، در سناریوهای اتاق فرار های عموماً داستانی مشخص وجود دارد که معماها، قفل ها، سرنخ ها، فضای اتاق و به طور کلی همه چیز بر اساس این داستان داستان تنظیم می شود، هیچ چیز در یک اتاق فرار خلاق و حرفه ای خارج از ریتم داستان پیش نمی رود، در یک اتاق فرار حرفه ای با مضمون و داستان فرار از زندان قرار گرفتن یک آکواریوم در فضای زندان مقداری از اتاق فرارهای استاندارد و حرفه ای فاصله می گیرد، چراکه این معما و این شیء در زندان جایگاهی ندارد.

اتاق فرار - سافاری وحشت

رفته رفته با گسترش جایگاه اتاق فرار در بین اقشار جامعه و جذب مخاطبان این بازی مهیج و دوست داشتنی، خواسته و سلیقه ی اکثریت اقشار جامعه مشخص گردید. در نظرسنجی های متعدد که در بین مخاطبان اتاق فرار های صورت گرفت مشخص شد که عموماً با اتاق فرار های با ژانرهای وحشت، ژانرهای ترسناک، ژانرهای هیجانی و ژانر فرار از زندان ارتباط مطلوب تری برقرار می کنند، از اینرو طراحان و سازندگان بازی های اتاق فرار جهت جلب رضایت بیشتر مخاطبان خود دست به طراحی و اجرای اتاق فرار های با ژانرهای وحشت، ترسناک، هیجانی و فرار از زندان زدند که در این بین اتاق فرارهای با ژانر ترسناک و ژانر وحشت خود دارای حکایتی جالب و شنیدنی است.

در طراحی اتاق فرارهایی که دارای ژانر وحشت می باشند اتفاقاتی جالب توجه رخ داده است که تا قدری این اتاق فرار ها را از رسالت اصلی خود که فکر کردن و حل معما در محیطی خلاقانه است، فاصله داده است.

اتاق فرارهایی که دارای ژانرهای ترسناک و ژانر وحشت می باشند، از لحاظ روان شناسانه می بایست به مفاهیم بسیاری توجه کرد، در این اتاق فرار ها می بایست ارتباطی بین میزان ترس و وحشت ایجاد شده برای بازیکنان و حجم معماهای بازی وجود داشته باشد، این رابطه باید رابطه ای معکوس باشد یعنی هرچه میزان ترس و وحشت ایجاد شده برای بازیکنان بیشتر باشد می بایست میزان و درجه سختی معماها کاهش یابد.

اتفاق جالبی که در این راستا رخ داده است این است که میزان معماها و درجه سختی معماها انقدر کاهش یافته است که دیگر در بخی از اینگونه اتاق فرار ها معمایی برای حل کردن وجود ندارد و صرفاً ترساندن ملاک اصلی طراحان قرار گرفته است، در این راستا برخی از صاحبنظران بر این باورند که اگر قرار باشد صرفاً بازیکنان در اتاق فرار بترسند و لذت ترسیدن را تجربه کنند نیازی بر آن نیست که نام اینگونه بازی ها را اتاق فرار با ژانر ترسناک قرار داد و می بایست نامی متفاوت برای این بازی در نظر گرفت، این دسته از صاحبنظران بر این باورند که اینگونه بازی ها صرفاً یک سافاری وحشت محسوب می شوند و دیگر اتاق فرار نمی باشند.

صاحبنظران بر این باورند که تجربه ترس و هیجان برای بازیکنان در کنار حل معما تا حداکثر 50% قابل قبول است و بیشتر از آن دیگر در اتاق فرار جایگاهی ندارد.

مزایای اتاق فرارهای ترسناک نسبت به سافاری وحشت:

در سافاری وحشت با انواع مدل های طراحی و تنوع در روش های ترساندن دست طراحان اینگونه بازی ها تا حدی بسته است، چراکه در زمان و فضایی محدود (حداکثر 10 دقیقه) می بایست بازیکنان را بترسانند حال آنکه در اتاق فرارهای ترسناک طراحان می توانند در زمانی حدود 1 ساعت مدام بازیکنان را بترسانند و برای آنها هیجان و لذت را به ارمغان بیاورند.

تفاوت دیگر سافاری وحشت با اتاق فرارهای ترسناک و وحشتناک در ترتیب ترساندن است که در سافاری وحشت به دلیل آنکه عمدتاً تعدادی از افراد به صورت یک صف وارد فضای مهیج بازی می شوند افرادی که در ابتدای صف قرار دارند هیجان و ترس بیشتری را تجربه می کنند ولی در اتاق فرار این ترتیب به صورت صف نمی باشد و بازیکنان به صورت پارالل (موازی) ترس و هیجان را تجربه می کنند، این امر بدان معناست که بازیکنان در کنار هم و یا حتی جدا از هم همزمان و یا در زمان های متفاوت در گروه های متفاوت ترس و هیجان را تجربه می کنند.

تفاوت دیگری که در سافاری وحشت و اتاق فرار (اسکیپ روم) وجود دارد این است که بازیکنان در سافاری وحشت در زمانی کوتاه فقط ترس را تجربه می کنند و تنها نقش ایشان در ترسیدن قدم زدن و حرکت کردنشان است، با هر قدمی که می زنند و از دالانی عبور می کنند ترس و هیجانی را تجربه می کنند، حال آنکه در اتاق فرار بازیکنان خود سبب ایجاد ترس و هیجان هستند، ترس و هیجانی که برای ایشان پدید می آید در امتداد تصمیمات و تحرکات فکری خود ایشان است، پس از هر گشایش و باز کردنی که پس از تفکر و حل معما پدید می آید یک ترس و هیجان جدید در انتظار ایشان قرار دارد.

در اتاق فرار تِهرومْز تلاش بر آن است تا با استانداردترین روش ها و با استفاده از تجهیزات و متدهای به روز دنیا لحظاتی خوش و دوستداشتنی برای بازیکنان پدید آید.

عزیزانی که به دلیل بعد مسافت امکان حضور در اتاق فرارهای تِهرومْز را ندارند می توانند لذت حل معما را در صفحه ی اینستاگرام این مجموعه دنبال کنند.

منبع:



نظر دهید