بزرگترین اتاق فرار در ایران

اتاق فرار معمایی (اتاق فرار غیر ترسناک)

بازی اسکیپ روم نوعی جدید از ورزش های فکری - گروهی به شمار می رود که در آن بازیکنان در یک فضای خاص گرفتار می شوند، البته نوعی از این نوع بازی نیز وجود دارد که فراتر از فضایی خاص بوده و به صورت محیطی (معمولاً در فضاهایی همچون پارک، مجتمع تجاری، مجتمع تفریحی و …) انجام می شود، گرچه بازی اتاق فرار معمایی یک ورزش فکری - گروهی به شمار می رود، ولی این ورزش هنوز در رسته ورزش های همگانی قرار نگرفته و جزو ورزش های بین المللی و ملی محسوب نمی شود، هدف اصلی از شرکت در بازی های اتاق فرار گذران اوقاتی خوش در کنار عزیزان می باشد، حال آنکه برای ایجاد لحظاتی خوش می توان میزانی هیجان را در بازی تجربه کرد. در بازی اتاق فرار ژانرها و گونه های داستانی متفاوتی قرار دارد، ژانرهایی همچون ژانر جنایی، ماجراجویی، تاریخی، وحشت، مرموز، کارآگاهی، دلهره آور، فرار از زندان، کارتونی و کودکانه.

اتاق فرار غیر ترسناک

 

هریک از ژانرهای بازی اتاق فرار مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است، حال آنکه بسیاری از گروه ها همه ی ژانرها را دوست دارند چراکه این افراد در کل از حل معما و تجربه ی فرار لذت می برند.

در بین ژانرهای فوق، ژانر وحشت، ترسناک و دلهره آور به دلیل میزان آدرنالینی که باعث می شود در بدن افراد ترشح شود طرفداران بیشتری را به خود جذب نموده است، حال آنکه اینگونه ژانرها عموماً از لحاظ حجم معما و ارتباط منطقی بین معماها کیفیت کمتری داشته و بازیکنان در زمان بازی بخشی از هوش و حواس خود را به عواملی که سبب ترس و وحشت در آنها می شود معطوف می دارند، و نمی توانند آنطور که باید و شاید به حل معماها بپردازند از این رو در این گونه از اتاق فرارها معماها به میزان قابل توجهی ساده تر و به نوعی مشهودتر طراحی می شوند، از اینرو گروه هایی که اتاق فرار را به عنوان یک ورزش فکری می شناسند عموماً از اینگونه ژانرها استقبال چندانی نمی کنند.

در اتاق فرارهای معمایی میزان معماها تا حد بسیار زیادی نیاز به تمرکز دارند و بازیکنان می بایست برای حل معما تمام هوش و حواسشان را بکار ببندند. در اتاق فرارهای معمایی استاندارد عموماً یک ریتم مشخص معمایی وجود دارد، این ریتم به گونه ای است که معماهای شروع بازی که می بایست بازیکنان را در حال و هوا و ژانر بازی فرو ببرند ساده تر و هرچه به پایان بازی نزدیک می شوند معماها دشوارتر می شوند، در اتاق فرار معمایی با درجه سختی بالا اعضای گروه می بایست اعضای یک بدن باشند، همانگونه که برای حرکت کردن و پیروزی در رویدادهای روزمره نیاز است تا بدن فرد تمام و کمال فعالیت خود را انجام دهد، در اتاق فرار معمایی هم می بایست هریک از اعضای گروه عملکرد خود را به درستی انجام دهند، و هر نقصان و ضعفی که در بین اعضای گروه پدید آید سبب می شود تا بازیکنان در نیل به هدف اصلی خود که همان فرار از اتاق است به مشکل بر بخورند.

در مجموعه ی تهرومز تلاش ما بر آن بوده است تا علی رغم عدم توجیه اقتصادی ژانرهایی غیر از ژانر وحشت را در بین اتاق فرارهایمان داشته باشیم، چراکه ما بر این باوریم که اتاق فرار ذاتاً یک ورزش فکری محسوب می شود و ایجاد هیجان و دلهره در کنار حل معما این ورزش فکری را جذاب تر و دوست داشتنی تر می کند، ولی تجربه ی اتاقی با ژانر وحشت که معماهای آن به میزان قابل توجهی کاهش داشته باشد چندان مورد توجه و پسند مجموعه ی تهرومز قرار نگرفته است.

با این حال برای جلب رضایت مخاطبان تهرومز تلاش بر این است تا اتاق فرارهایی با استانداردهای بین المللی در قالب ژانرهای وحشت و ژانر ترسناک نیز برای مخاطبان طراحی و اجرا شود، تا علی رغم حل معماهای منطقی لذت ترس و اضطراب را در محیطی صمیمی تجربه کنند.

ژانرهای غیر ترسناک در اتاق فرار عموماً در قالب اتاق فرارهای معمایی شناخته می شوند، در طراحی اینگونه اتاق فرارها می بایست علی رغم ایجاد هیجان و انگیزه ی حل معما برای بازیکنان معماهایی منطقی و منظم طراحی و اجرا شود، گونه های معمایی در اینگونه اتاق ها عموماً از دو روش خطی (سری) و موازی تبعیت می کنند، در اتاق فرارهای معمایی (غیر ترسناک) علی رغم هیجان و اشتیاقی که برای حل معما وجود دارد معماهایی منطقی و منطبق با داستان اتاق طراحی می شود، که یافتن سرنخ ها سبب می شود بازیکنان در داستان بازی غرق شوند، تا آنجا که حس و هیجان ناشی از بازی در اتاق فراری استاندارد سبب می شود تا مدت ها بازیکنان پیرامون اتفاقات و هیجان های ناشی از بازی با یکدیگر سخن گویند و در موارد بسیاری دیده شده است که بازیکنان پس از بازی حتی رمز موبایل شخصی خودشان را نیز می خواهند به نوعی مرموز اکتشاف کنند.

مجموعه ی تهرومز در فاز دوم اجرایی خود قرار دارد، در این فاز اتاق هایی که راه اندازی می شوند عبارتند از: فرار از سلول انفرادی (با ژانر غیر وحشت و معمایی)، فرار از عمارت تسخیر شده (ژانر وحشت و معمایی)، چالش شرلوک هولمز (ژانر کارآگاهی و معمایی)، نجات قطار شب (ژانر هیجانی و معمایی) که در هریک از این اتاق فرارها تلاش مجموعه ی تهرومز بر آن است تا چارچوب های مرسوم اتاق فرار را تا حدی به چالش کشیده و اتفاقاتی مهیج را برای مخاطبان به ارمغان بیاورد.

امید بر آن است تا بتوانیم به یاری خداوند متعال و محبت های شما عزیزان به این مهم دست یابیم.

 

منبع:



نظر دهید