بهترین اتاق فرار تهران

بهترین اتاق فرار برای شما، اتاقی است که بیشترین رضایت را برای شما به ارمغان آورد، ممکن است اتاق فراری که برای شما بیشترین رضایت را به ارمغان آورده باشد برای شخصی دیگر همان میزان از رضایت را ایجاد نکرده باشد. ولی به طور کلی پارامترهای زیادی وجود دارد که سبب می شود یک اتاق فرار در زمره ی بهترین اتاق های فرار قرار گیرد.

واژه ی "بهترین" از واژگان تفضیلی به شمار می رود و در افعالی که بدین شکل می باشند معمولاً موارد بسیار زیادی دخیل می گردند. مواردی که هر کدام خودشان می تواند بسته به نوع نگرش و سلیقه افراد متفاوت با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

بعنوان مثال واژه ای تحت عنوان "زیباترین فرد" واژه ای غیر قابل اثبات است، چراکه ممکن بسیاری چشمان درشت، مژگان بلند، موی لَخت و … را از پارامترهای زیبایی بداند و برخی دیگر کاملاً برعکس.

 

نقاط قوت بهترین اتاق فرار:

نقاط قوت در اتاق فرار را می توان به 2 دسته کلی تقسیم نمود:

1- عواملی که به طراحی و اجرای اتاق فرار مربوط می شود

2- عواملی که به ارائه خدمات توسط مسئولین حاضر در مجموعه مربوط می شود.

1- عواملی که به طراحی و اجرای بازی مربوط می شوند:

1-1- درجه سختی:

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در درجه بندی اتاق های فرار "درجه سختی" اتاق بشمار می رود، درجه سختی را معمولاً در بازه ی اعدادی بین 1 تا 10 شناسایی می کنند، این میزان را بسته به تعداد گروه ها و افرادی که بتوانند در زمان مقرر معماهای اتاق فرار را به اتمام برسانند و با موفقیت از اتاق خارج شوند سنجیده می شود. این بدین معناست که از هر 10 گروه از شرکت کنندگان چند گروه موفق به خروج از اتاق فرار می شوند بیان می شود، زمانیکه عنوان می شود سختی اتاق 9 از 10 می باشد این مورد بدان معناست که از هر 10 گروه حضور یافته در فضای بازی اتاق فرار فقط 1 گروه موفق به حل معماهای اتاق فرار در بازه زمانی مورد نظر بوده اند.

2-1- ریتم معماهای اتاق فرار:

معماها در اتاق فرار می بایست دارای یک ریتم مشخص باشند، این امر بدان معناست که نمی بایست معماها به صورت درهم و بدون ریتم به بازیکنان ارائه شود، معمولاً ریتم ارائه معماها در اتاق فرارهای استاندارد به گونه ای است که می بایست معماها از معماهای بسیار راحت شروع و به معماهای بسیار تخصصی و پیچیده برسند به گونه ای که معماهای ابتدایی لذت، هیجان و انگیزه حل معما را برای بازیکنان به ارمغان آورده و سپس با سخت تر شدن معماها بازیکنان ذهنشان آماده ی حل معما شده باشد. اتاق فرارهایی که به این مهم توجه کرده باشند نیز می توانند در زمره اتاق فرارهای محبوب و قرار گیرند.

3-1- استفاده از معماها و تجهیزات مرتبط با داستان بازی:

یکی از مهمترین عوامل در افزایش رضایتمندی مخطبان اتاق فرار و انتخاب یک اتاق فرار بعنوان بهترین اتاق فرار استفاده از معماها و تجهیزات مرتبط با داستان بازی می باشد، استفاده از قفل و کلید، رمز و معما، صندوق و جعبه در طراحی اتاق فرار کار چندان پیچیده ای نیست، چیزی که طراحی اتاق فرار را تبدیل به کاری دشوار و خارق العاده می کند، استفاده از تجهیزات کاملاً مرتبط به داستان، در فضای بازی می باشد. مثلاً در بازی ای با موضوع فرار و یا سرقت از اتاق یک وکیل لزومی ندارد که تعدادی جعبه و صندوقچه در اتاق حضور داشته باشد و بازیکنان ملزم به باز کردن قفل ها و صندوقچه ها باشند؛ حال آنکه مناسب است در اتاق وکیل پرونده هایی باشند که این پرونده ها حاوی اطلاعاتی باشد که این اطلاعات بتواند سرنخ هایی را در اختیار بازیکنان قرار دهد. معمولاً اتاق فرارهایی که به این مهم توجه کرده باشند می توانند در زمره بهترین اتاق فرارها قرار گیرند.

4-1- عدم استفاده از روش های تکراری در حل معماها:

گاهی ممکن است طراحان بازی به دلیل کاهش میزان خلاقیت و یا کمبود ابزار و تجهیزات در طراحی اتاق فرار به نوعی یک تقلب نامناسب کنند و در این تقلب از معماهایی با روش های حل تکراری بهره بگیرند، مثلاً کلیدی را با آهنربا در جایی آویزان کنند و در استفاده از این روش زیاده روی کنند، معمولاً اتاق فرارهایی که این ویژگی منفی را داشته باشند نمی توانند در زمره بهترین اتاق فرارها قرار گیرند.

5-1- دکور:

طراحی دکور بازی نقش بسزایی در ایجاد حسِ حقیقی بودن و در دل داستان فرور رفتن را برای بازیکنان ایفا می کند. گاهاً گفته می شود برای ایجاد حداکثر حسِ حقیقی برای بازیکنان حتی می بایست در انتخاب محل بازی و نوع داستان بازی توجه ویژه ای را معطوف داشت، این بدان معناست که نمی بایست در یک پاساژ لوکس و جدید داستانی تحت عنوان یک عمارت قدیمی را گنجاند، و برای این داستان می بایست از یک بنای قدیمی استفاده نمود. اتاق فرارهایی که به امر دکور و فضاسازی توجه ویژه ای دارند معمولاً می توانند در زمره ی بهترین اتاق فرارها قرار گیرند.

6-1- ترتیب ارائه معماها به بازیکنان:

گونه ی طراحی معماها در اتاق فرار بسته به نوع نگرش طراحان بازی به 2 گونه ی موازی و سری تقسیم می شوند. که معمولاً بر اساس نظر گروه هایی که در بازی اتاق فرار تجربه زیادی دارند ترکیب این دو روش با یکدیگر نتیجه مطلوب تری را داشته و رضایتمندی بیشتری را برای ایشان به دنبال داشته است، معمولاً اتاق فرارهایی که از ترکیب روش موازی و سری در طراحی معماها بهره گرفته اند؛ از نظر مخاطبان جزو بهترین اتاق فرارها قرار گرفته اند.

7-1- صدا و موزیک متن:

2- عواملی که به ارائه خدمات توسط مسئولین حاضر مرتبط می شود:

1-2- معرفی اتاق:

در ابتدای حضور بازیکنان در مجموعه، می بایست به طریقی توسط فرد، بروشور و یا سیستم های سمعی بصری، پیش زمینه ای در ارتباط با بازی ارائه نمود، این امر در حوزه وضایت و مسئولیت های گیم مستر محسوب می شود، اتاق فرار هایی که این وظیفه را به خوبی انجام دهند می توانند در زمره بهترین اتاق فرارها قرار گیرند.

2-2- کمک رسانی (HINT):

روش های متفاوتی برای ارائه راهنمایی و کمک به بازیکنان در طول بازی وجود دارد، روش هایی همچون راهنمایی صوتی، راهنمایی تصویری، راهنمایی به صورت نامه، راهنمایی به صورت الکترونیکی و …، که هریک از این روش های راهنمایی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارا می باشند؛ ولی آنچه که در مورد راهنمایی (HINT) می توان به آن اشاره کرد این است که واژه ی (HINT) به معنای (ایما، اشاره و سخن رهنما) می باشد؛ گاهاً مشاهده می شود که گیم مستر راهنمایی را به صورت کاملاً مستقیم و غیر حرفه ای به بازیکنان ارائه می کند، گیم مستر موظف است ذهن بازیکنان را به چالش بکشد و آنها را به فکر کردن و ایجاد خلاقیت وادار کند، به هیچ وجه نباید گیم مستر مستقیماً جواب یک معما را به بازیکنان ارائه کند و می بایست راهنمایی را به صورت مرحله ای و اشاره گونه بیان کند، اتاق فرارهایی که به این مهم توجه کنند می توانند در زمره بهترین اتاق فرارها قرار گیرند.

ادامه دارد …

منبع: www.tehrooms.ir