بزرگترین اتاق فرار در ایران

راه های موفقیت در بازی اتاق فرار

بازی اتاق فرار یکی از مسحور کننده ترین بازی های گروهی است که تمامی احساسات و نیروهای ذهنی افراد شرکت کننده را درگیر خود می سازد. اگر شما هم قصد امتحان کردن این اتاق فرار مهیج و جذاب را در کنار دوستانتان دارید و دوست دارید تا درخشش خوبی هم در این بازی داشته باشید پیشنهاد می کنم تا این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

اتاق فرار یک بازی گروهی

نخست اینکه باید توجه داشته باشید حل معماهای این اتاق فرار ها بدون همکاری و همفکری دست جمعی امکان پذیر نیست چرا که داستان این اتاق فرار ها بر مبنا بازی گروهی نوشته می شود. درست به همین دلیل است که زمانی محدود برای فرار در نظر گرفته می شود تا گروهی که بهترین تقسیم کار را داشته و هوشمندانه عمل کرده باشد برنده نهایی بازی گردد.

دقت به راهنمایی ها در اتاق فرار

علاوه بر توجه به محدودیت زمانی و همکاری خوب با یک دیگر از فرصت هایی که در اتاق فرار برای شما در نظر گرفته شده نهایت استفاده کنید. معمولا صدایی در این اتاق فرار ها پخش می شود و یا بر روی تابلویی نوشته هایی پدیدار می شود که شما را به سمت پیدا کردن راه درست هدایت می کند. البته تعداد دفعات این راهنمایی ها هم بسیار محدود و کم است. توجه داشته باشید برای اینکه زمان را از دست ندهید هر سرنخی که پیدا کردید، همان لحظه با صدای بلند مطرح کنید تا هم گروهی هایتان نیز از آن مطلع شوند.

تفکر خلاق در بازی اتاق فرار

برای اینکه تفکر خلاقانه ای داشته باشید بهتر است سعی کنید همانند یک نویسنده رمان های معمایی فکر کنید. برای اینکه شواهد را به سرعت کنار هم گذاشته و گره ها را باز کنید سعی کنید همانند یک مهندس و یا دانشمند عمل کرده و از تمام مهارت ها و اطلاعات مغزی خود استفاده کنید. تیزبین باشید و توجه داشته کنید که ممکن است طراح بازی برای گمراهی شما برخی نشانه های بلا استفاده را نیز درون اتاق فرار داده باشد. بنابراین اگر نشانه ای بود که گره گشا نبود از آن عبور کرده و به دنبال نشانه های معنادارتری باشید. موفقیت در بازی اتاق فرار بستگی به توجه به نکات ریز به صورت فردی و مهم تر از آن ایجاد کار گروهی و اشتراک گذاری یافته ها با مدیر گروه می باشد.

چگونه می توان در اتاق های فرار موفق بود؟
در این بخش از نوشتار با سه روش مؤثر در موفقیت در اتاق های فرار آشنا می شوید:
1 استراتژی های موثر
2 سرنخ باز کردن قفل
3 تشکیل یک تیم برنده
آخرین به روزرسانی این مقاله در اول مهرماه 1399 صورت گرفته است:
اتاق های فرار به سرعت در حال تبدیل شدن به یک فعالیت بسیار محبوب هستند که افراد در هر سنی از آن لذت می برند. همانطور که می دانید "اتاق فرار" از بازی های ویدئویی فرار الهام گرفته است ، اما اتاق فرار اکنون یک بازی فیزیکی است که در آن گروهی از افراد در یک اتاق "حبس" می شوند که فقط برخی سرنخ ها ، معماها و یک محدودیت زمانی برای فرار دارند. برای لذت بردن از برنده شدن در یک بازی فرار از اتاق ، تلاش می کنید تا برخی از استراتژی ها را کشف کنید، سرنخ های اتاق خود را بیابید و تجربیات تیمتان را در حدی افزایش دهید که بعنوان یک تیم برنده معرفی شود.
مراحل
روش 1 از 3:

استراتژی های مؤثر

موفقیت در اتاق فرار روش 1 استراتژی 1

1
به قوانین و مقررات بازی احترام بگذارید، تا تیم شما به عنوان یک تیم متخلف شناخته نشود، به عنوان مثال: پیش از حضور در اتاق باید نیازهای اساسی خود را رفع کرده باشید، آب به میزان کافی نوشیده باشید، گشنه و تشنه نباشید و حتماً به سرویس بهداشتی رفته باشید تا در طول بازی نیاز به هیچ یک از آنها پیدا نکنید، چراکه خارج شدن در بین بازی معمولاً غیر ممکن است و این مورد جزو قوانین بازی به شمار می رود و در صورتیکه بخواهید پیش از پایان بازی از اتاق خارج شوید، معمولاً فقط با پذیرش باخت گروه می توانید از بازی خارج شوید، همچنین در طول بازی سعی نکنید عکس یا فیلم بگیرید. این مورد نیز معمولاً صریحاً خلاف قوانین است و می تواند تیم شما را رد صلاحیت کند.
در مورد قوانین بازی و مواردی که باعث رد صلاحیت شما می شود به دقت به راهنمایی های گیم مستر خود گوش دهید.
برای افرادی که از گرفتار شدن در اتاق نگران هستند، باید بگوییم که نگران نباشید، واقعیت این است که شما حبس نیستید، درها از نظر جسمی شما را قفل نمی کنند و در هر زمان می توانید بازی را ترک کنید. با این حال ، برای جلوگیری از رد صلاحیت تیم ، باید بجای اینکه فقط از اتاق خارج شودی، با گیم مستر بازی هماهنگ کنید تا ایشان شما را به خارج از بازی هدایت کنند.

موفقیت در اتاق فرار روش 1 استراتژی 2

2
به راهنمایی های گیم مستر خود با دقت گوش دهید. به احتمال زیاد تیم شما مجاز است در طول بازی 3 راهنمایی (Hint) را از گیم مستر بخواهید. سعی کنید 10 دقیقه صبر کنید تا اولین راهنمایی (Hint) خود را بپرسید ، اما اگر همه شما قبل از 10 دقیقه کاملاً گیج شده اید ، می توانید زودتر این راهنمایی را بخواهید. وقتی راهنمایی می خواهید ، جوابی که به شما داده می شود قطعاً به شما در نقطه خاصی از بازی کمک می کند ، بنابراین با دقت به راهنمایی ارائه شده توسط گیم مستر توجه کنید.
• اتاق های فرار معمولاً به صورت مرحله ای کار می کنند ، برای حل اولین معما که منجر به ایجاد یک معما جدید می شود و غیره. سرنخ های راهنما به شما کمک می کنند هر مرحله ای را که در حال حاضر گیر کرده اید حل کنید.

موفقیت در اتاق فرار روش 1 استراتژی 3

3
هنگام بازی همه چیز را با تیم خود در میان بگذارید. یک قانون خوب این است که به محض یافتن چیزی که پیدا می کنید فریاد بزنید. این ممکن است در ابتدا آشفته به نظر برسد ، اما همانطور که شما با اتاق آشنا می شوید ، دانستن آنچه همه پیدا کرده اند به هر یک از شما کمک می کند تا درک کنید که چه معماهایی را باید حل کنید و همچنین سرنخ هایی برای حل آنها دارید. 
اگر فکر می کنید که یکی از هم تیمی هایتان شروع به حل یک معما کرده است ، به ایشان توجه کنید. به آنچه پیدا کرده اید یا سایر هم تیمی هایتان در مورد یافتن آن شنیده اید ، فکر کنید که می تواند به حل این معما کمک کند.

موفقیت در اتاق فرار روش 1 استراتژی 4

4
وحشت نکنید و عجله نکنید. هنگام بازی سعی کنید چشمان خود را از ساعت تیک تیک دور نگه دارید. عجله و تمایل به سرعت انجام کار می تواند باعث شود شما سرنخی را از دست بدهید و در حل معماها گیر کنید. روی اتاق ، سرنخ ها و همکاری با تیم خود تمرکز کنید.
• به یاد داشته باشید که این یک بازی است و هدف علاوه بر فرار از اتاق ، تفریح است. در هنگام مشاهده و حدس زدن برای کمک به تیم خود در رسیدن به هدف مشترک ، آرام باشید و از آن لذت ببرید.
روش 2 از 3:
باز کردن سرنخ ها

موفقیت در اتاق فرار روش 2 استراتژی 1

1
با رسیدن به آنجا همه چیز را در اتاق مشاهده کنید. برای دیدن چیدمان و اشیا مختلف به خوبی در اطراف اتاق نگاهی بیندازید. شروع به گشت و گذار کنید و به نشانه ها ، تزیینات روی دیوارها نگاه کنید و محل قرارگیری مبلمان را یادداشت کنید.
هر موردی را که غیرمعمول به نظر می رسد یادداشت ذهنی بردارید یا یادداشت کنید ، مثلاً کلمه ای از یک نامه که خارج شده یا تزئینی که به نظر بیجا است.

موفقیت در اتاق فرار روش 2 استراتژی 2

2
هیچ چیز را از دست ندهید. به زیر گلدان ها ، سفره ها ، میزها و صندلی ها نگاه کنید. داخل کشوها و کابینت ها را نگاه کنید. اگر چیزی را پیدا کنید که قفل شده است ، احتمالاً جایی در اطراف شما کلید و یا رمز آن وجود دارد که قفل آن را باز می کند و به احتمال زیاد بخشی از سری پازل است. 
• شما مجبور نخواهید بود که از هر چیزی بالا بروید یا وسایل را از دیوارها بردارید. گیم مستر شما این را به شما می گوید، اما خوب است که به خاطر داشته باشید تا وقت خود را برای امتحان کردن این موارد از دست ندهید.

3
به سرنخ ها و معماهای مختلف توجه کنید. زمانیکه یکی از اعضای گروهتان در حال حل یک معما است، از صحبت کردن و به تعجیل انداختن وی خودداری کنید مگر اینکه آنها به طور خاص از شما کمک بگیرند. شما می توانید با رفتن به یک معما یا سرنخ متفاوت و تمرکز بر حل آن ، از وقت خود استفاده بهتری داشته باشید.
اشتراک گذاری معماها به خصوص در ابتدای بازی بسیار مفید است. در انتها اگر فقط یک معما مانده باشد ، مطمئناً تمام افراد گروه می توانند در اطراف آن جمع شوند و آن را با هم حل کند.

موفقیت در اتاق فرار روش 2 استراتژی 4

 

4
سرنخ هایی را که نمی توانید حل کنید به شخص دیگری منتقل کنید. بیش از 5 دقیقه تنها با یک معمای خاص وقت نگذارید. اگر دیگر نمی توانید آن را حل کنید به فکر راه حل دیگری برای حل آن بیفتید ، از سایر افراد گروه کمک بگیرید یا از یک هم تیمی بخواهید مسئولیت آن را کاملاً در اختیار بگیرد. اگر چند نفر مختلف نتوانند آن را دریابند ، این ممکن است نشانه آن باشد که برای حل آن به اطلاعات بیشتری نیاز دارید یا اینکه می بایست از گیم مستر راهنمایی بگیرید.
عدم عبور از معماهایی که نمی توانید حل کنید تضمین می کند که معماها فراموش نمی شوند. فراموش کردن یک معما تا دقایق پایانی می تواند تیم شما را نسبت به موقعیتی که واقعاً در آن قرار دارد جلوتر تصور کند، پس معماها و سرنخ ها را فراموش نکنید.

 

موفقیت در اتاق فرار روش 2 استراتژی 5

5
همه سرنخ ها و اطلاعات را سازماندهی کنید. گرچه یادآوری مکان اصلی یک شی مهم است ، اما کنار هم قرار دادن موارد مرتبط نیز می تواند مفید باشد. به عنوان مثال ، کتابها یا تصاویری که به نظر مرتبط هستند، کلید یا سایر اشیا متحرکی که مشابه هستند باید با هم در یک مکان مرکزی اتاق قرار گیرند.
تهیه یک لیست در حال اجرا از اشیا و مکانی که در ابتدا در آن قرار داشتند مفید است. شخصی را در تیم خود انتخاب کنید که از تهیه لیست لذت ببرد تا در هنگام پیدا کردن و جابجایی هر شی بتوانید مکان اولیه آن را بیابید.

 

موفقیت در اتاق فرار روش 2 استراتژی 66
کلیه یافته هایتان را در دو گروه “" استفاده شده "و" استفاده نشده" طبقه بندی کنید. ایجاد انبوهی از مواردی که قبلاً استفاده کرده اید و انبوهی از مواردی که هنوز استفاده نکرده اید به افراد کمک می کند تا بارها و بارها به یک شی نگاه نکنند. بخاطر داشته باشید که در بعضی از اتاقها می توان از اشیا بیش از یک بار استفاده کرد، اما سازماندهی اشیا به این روش به شما کمک می کند تا روی آنچه هنوز باید انجام شود تمرکز بیشتری داشته باشید. 
برخی از اشیا ممکن است اصطلاحاً یک "شاه ماهی سرخ" باشد، و ارزشی در روند حل معمای بازی نداشته باشد و صرفاً در اتاق قرار گرفته است تا حواس شما را از مسیر حل معما منحرف کند، عمدتاً اینگونه وسایل بسیار وسوسه انگیز و شبیه به یک معما می باشند؛ در حالی که واقعی نیستند. اگر نمی توانید هدف مفیدی برای آن پیدا کنید، وقت زیادی را صرف وسواس در مورد آن شی خاص نکنید.

موفقیت در اتاق فرار روش 2 استراتژی 77
کلیدهای مصرف شده را در قفل آنها بگذارید. پس از یافتن کلیدی که قفل خاصی را باز می کند ، احتمالاً دیگر نیازی به آن کلید نخواهید داشت. آن را در قفل بگذارید و ابتدا کلیدهای دیگر را برای قفل های جدید امتحان کنید. اگر در آخر کلید کم آوردید، حداقل می دانید که همه کلیدهای استفاده شده شما کجا هستند و در صورت نیاز به تهیه آنها راحت تر خواهید بود.
روش 3 از 3:
تشکیل یک تیم برنده

 

موفقیت در اتاق فرار روش 3 استراتژی 1

1
با بازیکنان مشتاق بروید. این ممکن است واضح به نظر برسد ، اما اگر هدف نهایی شما پیروزی در اتاق فرار است ، باید تیم خود را هوشمندانه انتخاب کنید. برای افرادی که می شناسید در مورد اتاق فرار صحبت کرده اند ، از بازی ها و معماها لذت می برند ، شوخ طبعی دارند یا به طور کلی با دیگران کار گروهی خوبی دارند، را به تیم سازی با خودتان جهت حضور در اتاق فرار دعوت کنید.
• به خاطر داشته باشید که بهتر است با آشنایان یا همکارانی که از این ایده هیجان زده هستند و می خواهند برنده شوند بروید تا با بهترین دوست خود که فکر می کند این ایده احمقانه است یا به خوبی با تیم بازی نمی کند ، بروید.
• اگر نمی توانید گروهی را برای رفتن سازمان دهی کنید، بسیاری از مجموعه های اتاق فرار رزروهای عمومی را انجام می دهند، که در ایران ابتکار تیم سازی اولین بار توسط مجموعه ی تهرومز ارائه گردید، در این حالت شما می توانید تیم های کوچک تک نفره و یا دو نفره ی خود را با افراد دیگر تکمیل کرده و هم تیمی های شما افراد یا جفت های دیگری هستند که غریبه هستند. این مورد می تواند برای ایده می تواند برای افرادی که برای اولین بار بازی می کنند و یا در سفر هستند و دسترسی به دوستان و آشنایان خود ندارند روش مناسبی باشد، البته در بسیاری موارد دیده شده است که دوستی های ایجاد شده در اینگونه تیم ها بعد از بازی نیاز ادامه یافته است.

 

2
در برابر تمایل به بازی با حداکثر تعداد افراد مجاز خودداری کنید. هر اتاق فرار برای تعداد افرادی که می توانند در اتاق بازی کنند محدودیت دارد. زودتر از موعد تماس بگیرید تا بدانید حداکثر ظرفیت اتاق فراری که می خواهید در آن حضور داشته باشید، چند نفر است و برنامه ریزی کنید که گروه خود را در حدود 70-80٪ از این تعداد نفر رزرو کنید.
پر کردن اتاق با حداکثر ظرفیت می تواند منجر به چند مشکل مانند شلوغی جسمی ، نداشتن موارد کافی برای مشغولیت همه ی افراد و ایجاد مشکل در سرعت پیشرفت همه شود.

 

موفقیت در اتاق فرار روش 3 استراتژی 33
اگر می توانید در مورد نقاط قوت شخصی هم تیمی های خود زودتر صحبت کنید. بعضی از افراد در معماهای ریاضی عالی هستند ، برخی از پازل های تصویری یا بازی های کلمه ای لذت می برند و برخی دیگر در مشاهده جزئیات کوچک یا سازماندهی خوب مهارت دارند. این به شما کمک می کند تا بدانید چه کسی می تواند زودتر به روند بازی کمک کند ، بنابراین سعی کنید حتی فقط 10 دقیقه را صرف بحث در مورد آنچه که فکر می کنید هرکدام از اعضای گروه بهتر است چه مسئولیتی را عهده دار شود، صرف کنید کنید. 

موفقیت در اتاق فرار روش 2 استراتژی 84
اتاقی متناسب با علایق هم تیمی های خود انتخاب کنید. 2 سبک اصلی اتاق فرار وجود دارد: سبک ژاپنی ، که از سرنخ های مشاهده ای بیشتری در یک فضای بزرگ با اشیا زیاد استفاده می شود و سبک نروژی که اتاقی ساده است و در مرکز آن پازل ها قرار دارد. اگر گزینه ای برای سبک اتاق دارید ، با تیم خود صحبت کنید که آنها ترجیح می دهند و یکی را انتخاب کنید که اکثر اعضای تیم از آن راضی باشند.
هر دو سبک چالش برانگیز است ، فقط به روش های مختلف. در اتاق های سبک ژاپنی ، بخشی از چالش یافتن سرنخ در اشیا و تعیین چگونگی قرار گرفتن آنها در کنار هم است. در اتاق های سبک نروژی ، معماها خود چالش برانگیزتر هستند.

 

 

منبع:



نظر دهید